Monday 15 April 2013

VEGGIE COACH aka Linda Persson

Hej!
Mitt namn är Linda och jag blev tillfrågad av Nikki om jag ville vara Er ”veggie coach” under LJUSLIGHTs första utmaningsvecka, inspirerad av GROW YOUR YOGA; Meatless week! Absolut! Och jag ska göra mitt bästa för att inspirera Er att komma igång med och/eller i alla fall prova på en grönare livsstil! PÅ Facebook & här på bloggen!

Lite kort om mig: jag är 31 år gammal och bor i Bjärred med min två barn, 4 år och 5,5 år gamla (den där sista halvan är mycket viktig har jag förstått)! Vi väljer i familjen att äta en kost som inte innehåller något kött alls. Barnen är vegetarianer och jag själv föredrar vegansk kost med mycket raw food! Det är ett val jag har gjort som mest grundar sig på hälso- och miljöskäl. Givetvis finns det delar av djurindustrin som är oacceptabel, men jag vet också att det finns bra kött att välja (KRAV, närodlat, viltfångat osv)! Men min kropp mår dock inte bra av rött kött och fågel. Jag kan tänka mig att äta fisk några gånger per år (jag är en fiskares dotter). Jag är uppvuxen med kött under barndomen. Tänkte inte så mycket på kosten då, var elitidrottare (gymnast) och förbrände det mesta jag år och mat var bara samma sak som energi. Jag har aldrig riktigt njutit av mat förrän jag började med raw food (så gott och smakrikt och kanske den största skälet till kostvalet), innan dess var det bara något jag ”behövde” för att orka med saker & ting och inte vara gnällig (jag blir oerhört otålig när mitt blodsocker sjunker och när jag känner att energin i kroppen är slut, därför måste jag alltid ha med mig reserver samt förebygga ”fall”  med frukt eller snacks för att slippa dessa dippar). Jag började välja bort rött kött under gymnasietiden (av hälsoskäl) och har sedan gått från att vara semi-vegetarian, till vegetarian till vegan/raw food de sista 12 åren.  Jag har experimenterat mycket med kosten hit och dit för att hitta de produkter som ger mig en god hälsa och stark kropp med bra energi & näring och som håller mig pigg, fräsch och glad! Och som är god att äta! Och sen jag fick barn; snabb att laga! Kosten är oerhört viktig för mig och min familj – något jag identifierar mig mycket med! Som sagt - du blir vad du äter!

Jag är utbildad folkhälsopedagod vid Högskolan i Halmstad och har yogat från och till sen 2005. Först ashtanga, sen bikram och nu moksa! Trivs oerhört bra på oneHOTspot och yogar så fort jag har möjlighet och tid! Mitt stora intresse för hälsa och i synnerhet anatomi, fysiologi och närlingslära har jag mest utvecklat för min egen skull (läser mycket i ämnet samt ser många dokumentärer + givetvis praktiserar/experimenterar i köket), men tycker det är oerhört intressant att diskutera samt rådgöra & inspirera(s) med/av andra. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och kunskaper! Hoppas ni får lite nytta av dem! Ställ gärna frågor på Facebook eller i studion (utanför the hot room!)

Stor kram och Lycka till i veckan som kommer!
Linda

No comments:

Post a Comment